Referat fra generalforsamling 2023

Generalforsamling mandag den 27. februar kl. 19.15

Referat

1.Valg af dirigent

Jan bød velkommen og foreslog Mehmet om dirigent. Det forslag blev vedtaget.

Mehmet konstaterede at Generalforsamling var indvarslet i henhold til vedtægter og er

sket mere end 4 uger før og ved opslag i klubben

1. Formandens beretning

Mehmet gav ordet til Jan der fremlagde beretning

Indledning

Generalforsamlingen i 2022 blev igen afholdt fysisk i klubben, efter vi i 2021 havde gjort det online på grund af Covid 19.

Mehmet og Inan blev indvalgt mens Camilla og Henrik gik ud af bestyrelsen. Henrik blev i stedet suppleant.

Bestyrelsen består inden Generalforsamlingen i dag af 9 personer Berit, Bo, Anton, Jesper, Kaj, Mehmet, Inan, Peskho og Jan.

I år er flg på valg Jesper, Anton, Berit og Peskho.

Medlemsfremgangen er fortsat i 2022 så DIF officielle registreringstal er mere end 700 medlemmer pr. 31. december 2022, defineret som tilknyttede personer, der har været medlem i minimum 3 måneder i 2022.

2022 har igen i år være et begivenhedsrigt år.

Jeg hører en del om, at mange udtrykker, der sker rigtigt meget i Hundige Boldklub. Senior 1 og sponserede faciliteter som taktikrum og omklædningsrum og fantastisk dygtige hold i børne og ungdomsafdelingen, der er blandt de bedste hold i Danmark. Desværre er det også svært for eksterne interessenter, at glemme fortidens synder med dårlig opførsel og klubbens beliggenhed, der af nogle opfattes negativt, men er langt fra fortidens oplevede virkelighed.

De mange tiltag og klubbens fremgang med mange medlemmer, ligger dog samtidigt et endnu større pres på driften af klubben, på grund af manglen på frivillige, der virkeligt vil klubben og viser det og ønsker, at påtage sig opgaver og ikke springer fra inden de overhovedet er kommet i gang. Det gælder på banerne hvor trænere har for mange børn pr hold og udenfor banerne, hvor opgaverne har været kraftigt stigende, for mig selv gælder det især administration og manuelle procedurer bredt. Altså reelt som jeg ser det klubbens overlevelse med det aktivitets niveau vi har nu.

Inden mere general gennemgang af aktiviteterne kan indledningsvist nævnes senior 1 for 3. år i træk ligger til oprykning inden forårssæsonen 2023 skydes i gang, og at klubben har fået 3 ”elitehold” i årgangene 2014 og 2015 drenge, der primært har deltaget i særligt udvalgte stævner og selv arrangeret stævner i klubben. Herudover har der været tilgang af 2 nye senior motionshold og et oldboys hold.

DIF Get2Sport Cup i Hafnia Hallen

I marts var børne- og ungdomshold indbudt til Get2Sport Cup i Hafnia Hallen. Klubben var tilmeldt med 12 hold, der fik en fantastisk dag med gode kampe på de indendørs kunststofbaner.

DIF havde sørget for medaljer og gaver til alle deltagere og der blev også serveret lidt mad. Klubbens medlemskab af ”Get2Sport familien”, kommer virkeligt til udtryk ved sådant et velgennemført arrangement.

Klubben takkede for det flotte DIF initiativ og opfordrede til at gøre det en gang årligt.

I 2023 afvikles det samme sted den 15. januar. Klubben har tilmeldt i alt 16 hold i år og spillere og trænere kan se frem til denne aktivitet.

Legends Leaque Cup

I løbet af 2022 blev der afviklet 2 Legends Leaugue stævner med ca 12 hold i februar som jeg husker det og et mindre antal hold i oktober.

Legends Leaugue er et DBU stævne hvor alderen for mænd var 70+ og for kvinder 60+.

Efter pokal overrækkelse på banen var der fælles spisning i cafeen for alle holdene.

Et fantastisk initiativ der samtidigt viser klubbens bredde og som jeg forventer vender tilbage i år.

Sundhedsdag

Efter et par års pause blev der i 2022 igen afviklet en Sundhedsdag i samarbejde med Genoptræningsenheden i Greve. Udover at få målt sin helbredsmæssige, alder var de også tilbud om at få et Hjertestarter kursus. Ud fra målingerne så det ud til at motions fodbold er godt for helbredet, da de fleste blev målt som værende 15 år yngre end de reelt var. Arrangementet blev afsluttet med fælles spisning.

Sommersjov

I samarbejde med Greve Nord projektet blev der i den 30. juni afviklet Sommersjov, for alle børn med flere forskellige aktiviteter. Tak til Greve Nord for det fine tilbagevendende samarbejde

Pigedage

I august blev der i samarbejde med IFS Greve afviklet en ren pigedag, med DIF støtte. IFS Greve var primus motor i arrangementet, der blev styret af tidligere ungdomsformand i klubben, Camilla der nu er ansat i IFS Greve.

Der var gættekonkurrencer, forhindringsbane, kamp og fællesspisning. Tak til hjælpere fra klubben der gjorde det blev en succes og naturligvis tak for det gode samarbejde med IFS Greve,

Alle pigehold med forældre blev inviteret i Parken den 24. juni til Danmark – Brasilien med DIF som sponsor

Fondssøgning og bevillinger

Fondsøgning er en vigtig del af klubbens arbejde. I 2022 har vi fået bevillinger til klubbens arbejde via flg områder. Paragraf 18, DIF, Kommunen, Kontingent tilskud, en igangværende Partnerskabsaftale med Greve Kommune og herudover skal nævnes at de familier, der ikke har økonomisk råderum støttes af Broen Greve med bl.a. betaling af kontingent. Sidstnævnte er et godt løbende samarbejde, som klubben værdsætter

Vi har også 2022 brugt rigtig mange penge på især sportsudstyr, der gør fondsøgning helt nødvendig for, at kunne holde klubbens aktivitets- og ambitionsniveau.

Fondssøgning er målrettet børne- og ungdomsfodbold i klubben.

Sponsorer

I 2021 lykkedes det at få mange nye sponsorer til klubben især som følge af Inans arbejde hermed.

I marts 2022 indgik klubben en aftale med en sponsor virksomhed, der skulle varetage den del fremad. Det skal siges med det samme, forventninger blev slet ikke indfriet og samarbejdet, blev derfor stoppet sidst på året i 2022. Klubben vurderede at det manglende lokal kendskab, var et vigtig del af årsagen til fiaskoen.

Klubben ruller nu tilbage og Inan skal i gang, som han tidligere havde stor succes med, opsøge lokale sponsor emner for nytegninger.

Holdsponsering

I 2022 har der været flere nye holdsponsorer, der har betalt for bl.a. kamptøj og/eller træningstøj med firmalogo:

Her kan nævnes, Greve Guldslib, Tømrermester Juel og Henriksen, Manbook, Danske Fragtmænd og Solbjerg Ejendomsservice. Flere sponsorer er på vej ind, her ved årsskiftet med den form for sponsering som naturligvis er mere end velkommen. Flere af sponsorerne har ligeledes et reklameskilt på klubbens sponsorwall.

Ændring af termin kontingent

Bestyrelsen besluttede i 2021 at ændre kontingent, så den fra 2022 skal betales            1. februar og 1. august så der er præcis 6 måneder i mellem. Flere har udtrykt sig med, at når vi opkrævede 1. august at kontingent jo lige er betalt - og det er vel også mest logisk, at der er 6 måneder i mellem de 2 årlige betalinger.

Broen – Et tilbud til økonomisk trængende

Broen som er en hjælpeorganisation, som især hjælper med at betale børns kontingent, men også i visse tilfælde hjælper med spillertøj, hvis familien ikke har midlerne. Siden Broen startede for ca. 3 år siden er mange medlemmer, blevet hjulpet via Broen, hvilket har været medvirkede til at bedre klubbens økonomi på området, så der ikke for mange restancer efter kontingent betalingsforfald.

Klubben har et godt samarbejde med Broen på området og de repræsentanter der i sidste ende godkender støtten og det gælder også Broen foreninger uden for kommunen for spillere der spiller i klubben. Tak for det.

Cafeen

Cafeen er åben fast på mandage og onsdage uanset omsætning, mens automaten i stuen, er indkøbt til brug for de øvrige dage. Desværre var automaten udsat for hærværk flere gange i 2022, der gør at klubben nu har sat overvågnings kamera op

Cafeens drift og indkøb af varer, er et arbejde der givet tidmæssige store udfordringer for de få der passer den, når den er åben i hverdagen og på kampdage i weekenderne. Det er ikke lykkedes, at finde flere frivillige til at passe driften af Cafeen, eller der er ikke gjort det rigtige.

Her kunne derfor selvsagt godt bruges et antal frivillige, der er klar til at springe til med hjælp med kort varsel.

Salg af kampsæt og træningstøj

I 2022 kom er der for alvor gang i privat køb af kamptøj m.v. En retning som en del trænere især har været store fortalere for. Initiativet ventes også at udmunde i at alle som minimum, må købe deres eget private kampsæt med navn og nummer.

Trænere og holdledere kan spare meget med organisering og arbejde ved vask af tøjet og det i det hele taget, at få det retur efter kampe, når nye spillere skal med til næste kamp

Medlemmerne er tilbudt træningsdragter, kampsæt og windbreakere med rabat m.v. i 2022 til yderst favorable priser. Heldigvis noget der vinder mere og mere indpas.

Hjemmekampe søndag

I 2022 afvikledes langt den overvejende del af alle hold sine hjemmekampe på søndage. Dermed kunne vi afvikle ”Store Kampdage” hver anden søndag med cafe åben og når vejret var til det, rykkede cafeen ned på pladsen foran kunstbanen. Formålet var, at få et endnu større liv i og omkring klubben. Der var mange positive responderinger, på det igen i 2022, ikke mindst fra udeholdene.

Initiativet skal også ses for at fastholde en del af de besøgende noget længere, så de ikke tager hjem lige efter egen kamp afvikling, eller som jeg selv kendte da jeg var ungdomsspiller, hvor man hang ud i klubben og ikke havde travlt med, at komme hjem efter egen afviklet kamp.

Uddannelse af trænere

Klubben tilbyder relevant uddannelse til alle trænere på baggrund af erfaring. En del trænere, har været igennem et udbud af forskellige kurser og seminarer i 2022 i DBU regi.

Børnefodbold

Børnefodbold defineres i klubben som hold der træner og/eller spiller DBU turnering i 3 og 5 mands fodbold. Herudover er der i år kommet 3 nye børnehold i årgang 2014 og 2015, hvis spillemæssige niveau og forståelse af fodbolden, er en del over, det gennemsnitlige niveau i børnefodbolden. De hold har i 2022 fortrinsvist spillet private arrangerede stævner, også på hjemmebane.

I foråret 2022 er det planen, at der opstartes et nyt årgang 2017 hold, som yngste rene årgangshold. Det afhænger naturligvis af, om der er kan findes trænere læs forældre

Der er udover ovennævnte børnehold i årgang 2015, 2014. Årgang 2012 og 2013 spillede efter sommerferien 2022 8 mands fodbold, selvom sidstnævnte godt kunne have ventet 1 år mere.

Alle årgange, hvis der ses bort fra de 3 ”elitehold”, var flittigt tilmeldte til DBU 3 og 5 mands turneringer, i såvel foråret som efteråret, hvoraf flere af stævnerne blev afviklet på hjemmebane.

Pigefodbold

Pigefodbolden er fortsat stor fokus ved DBU og DIF og dermed også for klubben.

Der har været relativ stor udskiftning af trænere, der kun har fungeret i kortere perioder. Et klart mål må være at få en mere stabilt træner- og holdlederteam, på især de ældste piger og alle piger skal tilbydes at spille kampe og ja det gælder alle medlemmer.

Stabilitet har været og kan være en udfordring med trænere

Fodboldskole

Fodboldskolen blev som sædvanligt afholdt i sidste uge af skolesommerferien med 80 deltagende børn, hvilket med trænere og ledere betød bespisning af ca. 95 personer de 5 dage skolen varede.

Vi havde også i 2022 besøg af Borgmesteren Pernille og Kultur- og Fritidsformanden i Greve Kommune Annemarie Lyduch samt repræsentanter fra DBU og DIF.

De unge brandmænd kom desværre ikke forbi denne gang, da beredskabschefen i kommunen havde sagt nej. Til gengæld skænkede DIF kagemænd og DBU stor plakat med jubilæumet, da det var klubbens 10. DBU Fodboldskole

DIF og Nordea Fonden sponserer Fodboldskolen, der gør vi kan holde én meget lav pris på deltager betalingen.

En stor tak til køkken, trænere og øvrige ledere der gjorde det muligt endnu engang at afholde Fodboldskolen.

Ungdomsfodbold

Vi definerer ungdomsfodbold som de hold spiller DBU 8 mands eller 11 mands turneringer.

Klubben ønsker minimum 2 trænere pr hold i udgangspunktet og selvfølgeligt samtidigt nogle trænere, der kan flytte spillere i den rigtige retning, men også er med til at skabe et miljø børnene glæder sig til at være i.

I årgang 2008 der er en klubben større årgange, er der kun 1 træner tilknyttet og det giver selvsagt udfordringer. På flere andre hold er der desværre også for få trænere, i forhold til tilmeldte børn,

Senior fodbold

Klubben har fået flere hold der ikke spiller DBU turneringer, hvilket skyldes at mange, kun ønsker at spille fodbold på motionsplan, fordi det ikke er så tidskrævende. Minimums kravene fra klubben for at spille turnerings fodbold er i øvrigt på 12 spillere til 8 mands fodbold og 16 spillere til 11 mands fodbold. I 2022 var 3 hold tilmeldt 11 mands fodbold og 6 hold tilmeldt 8 mands fodbold.

Senior 1 rykkede op fra serie 4 til serie 3 som forventet og ligger p.t. til oprykning til serie 2 til sommer. Baris kom til som træner, efter tidligere at have været spiller på holdet. Så hold 1 trænes nu af Baris og Inan.

Der forventes såvel spiller afgang som spiller tilgang til holdet i løbet af året.

Hele ideen med holdet er, at klubbens egne unge spillere, på et tidspunkt skal have mulighed for at spille senior fodbold, når de når alderen til det. Det er vigtigt for klubben, at vi kan tilbyde det, for at fastholde de unge i klubben. Mn kunne passede  overveje at forblive som en af ”stjernerne” i Hundige Boldklub, i stedet for helt at stoppe med fodbolden efter et evt. personligt nederlag i andet klub.

De fleste der beskæftiger sig med fodbold ved, at det er teenagere, der er den største udfordring at holde i fodbolden og de er netop dem, som står på spring og er næste led.

”Fodbold for livet” og ”Fodbold for hjertet”

I Greve har vi fortsat et fint samarbejde med Genoptræningsenheden, hvorfra en del af motionisterne er rekrutteret, og derfor er med til at kan markedsføre fodbolden i klubben.

I 2022 blev kvinde- og herreholdet slået sammen på den måde at de nu har en ”informationschef” der formidler alt, der kan være interessant for gruppen. Det være sig som f.eks. sociale sammenkomster, Legends Leaugue arrangør, indsamling til fødselsdage i gruppen m.v. Gruppen træner mandage og onsdage formiddage.

Et 50+ ”Bevæg dig for livet” hold med ca. 30 spillere, der motionerer fast tirsdage og torsdage. Holdet har regler der ofte må gentages. Man må ikke tackle og skubbe.

Begge hold vægter det sociale højt og har alle holdt flere sociale arrangementer i klubben.

I marts 2023 har ”Fodbold for Hjertet” teamet, planlagt et nyt Legends League stævne med eksterne ligestillede deltager hold, med DBU som arrangør og indbyder til stævnet.

Årets træner

I 2022 blev Mehidin fuldt fortjent valgt som ”Årets Træner” som træner og leder af et stort årgang 2015 hold samt holdleder for 2 seniorhold. Mehidin er en af de trænere man kan møde nærmest dagligt i klubben.

Ungtræner projekt

Sidst på året blev der startet et ungtræner projekt op med 6 trænere, der starter med at træne sammen med Alija og hans pigehold. Derefter er det planen, de skal ud og fungere som assistent trænere på børneholdene, hvis de vurderes at være klar til det. Nøgleordene for de unge er stabilitet og interesse for klubarbejdet.

Vintertræning

I 2022/2023 har klubben haft alle tidlige tider mandage og onsdag. Ønsket er at holde alle børne- og ungdomshold samlet på disse dage, så der kunne være et bedre tilhørsforhold året rundt. Kun årgang 2010/2011 træner tirsdage og torsdage i vinterperioden.

Senior 1 startede op den 10. januar mens øvrige seniorhold har trænet med jævne mellemrum hele vintersæsonen.

Der er netop søgt om nye træningstider for vinteren i 2023/2024.

Julegave til Børne- og Ungdomsmedlemmer

Der var også mulighed for julegaver i 2022 og det blev til en rygsæk med klubbens logo. Dejligt nemt fordi den kun fås i en størrelse modsat tøj.

Afslutning

Jeg vil inden overladelse af beretningen til Generalforsamlingen takke sponsorer, spillere, forældre, aktivitetsmedarbejdere og Bestyrelsen for arbejdet og støtten til Hundige Boldklub.

Beretningen overlades hermed til Generalforsamlingen.

Mehmet sendte beretningen til afstemning og den blev vedtaget enstemmigt

1. Kassererens beretning - herunder godkendelse af regnskab og kommende års budget.

Mehmet gav ordet til Jesper der kort gennemgik regnskab 2022 og budget for 2023 med få kommentarer. Regnskabet blev herefter godkendt.

1. Valg af formand (2024)

Formandsvalg sker i lige år

1. Valg af kasserer (2023)

Jesper var for valg uden modkandidater og sagde ja tak til genvalget.

1. Valg af bestyrelsesmedlemmer

Jan fik ordet af Mehmet.

Jan fortalte at han længe havde været hans ønske, at hvis man sad i

bestyrelsen skulle man også varetage bestyrelses relevante opgaver. Det

betyder at Bestyrelsen i denne omgang siger farvel og tak til Kaj Duvander,

Berit Nielsen, Bo Christensen og Anton Jensen

Ungdomsformand Peskho var på valg og blev genvalgt uden modkandidater

Der er ingen skriftlige ønsker kommet til formanden om opstilling af nye

Bestyrelsesmedlemmer, som vedtægterne foreskriver.

1. Valg af revisor.

Peskho blev genvalgt uden modkandidater

1. Valg af suppleanter for bestyrelse og revisor.

Henrik Jessen blev genvalgt uden at være til stede

1. Fastsættelse af kontingent.

Mehmet gav ordet til Jan vedr. forslag om ændring af kontingent

Kontingenterne er ikke justeret i knap 10 år og derfor foreslår bestyrelsen en mindre

Justering, der gør at klubben fortsat har de billigste kontingentsatser i kommunen.

Bestyrelsen foreslår om kontingent forhøjelse ungdom fra kr. 530 til kr. 600 (fra

årgang 2015) og Senior fra kr. 730 til kr 750 pr 1. august 2023. Øvrige kontingenter

fastholdes. Ændring sker fra 1. august 2023. Forslag blev godkendt

10.Indkomne forslag.

Vedtægtsændringer forslag fra Bestyrelsen:

Stk 3. Klubben ser mangfoldighed som en ressource. Derfor er alle der er

tilknyttet klubben lige meget værd uanset køn, handicap, religiøs

overbevisning, seksuel orientering og etnisk baggrund (udvidelse af stk 3)

Stk. 4. Medlemsrestancer udover ét kvartal medfører slettelse rettes til

Medlemsrestancer udover en måned medfører slettelse

1. Den daglige ledelse

Stk. 1.

Klubben ledes af en bestyrelse, der vælges på den ordinære

generalforsamling. Bestyrelsen består af mindst 3 medlemmer og max 5

medlemmer valgt for 2 år.

(Tidligere minimum 4 og max 9 bestyrelsesmedlemmer)

Stk. 2.

Formand og kasserer vælges direkte af generalforsamlingen. Formand og 1

bestyrelsesmedlem er på valg i lige år (rettet fra 3 bestyrelsesmedlemmer).

Kasserer og 2 bestyrelsesmedlemmer (rettet fra 4 bestyrelsesmedlemmer)

er på valg i ulige år. Genvalg kan I alle tilfælde finde sted.

Alle forslag blev vedtaget samlet.

1. Eventuelt.

Som tak for indsatsen i Bestyrelsen fik Berit, Bo og Anton overrakt

Kurv. Kaj var desværre ikke til stede.

Mehmet takkede for god ro og orden og hermed blev Generalforsamlingen

2023 afsluttet